Sportloketwestbrabant
‘Blijf op de hoogte van het allerlaatste nieuws rondom aangepast sporten!’

Aangepast sporten in 10 stappen

Een blog over Body Barre & MS

Geplaatst op 01-04-2018

Deze blog is geschreven door een sportster die ondanks dat ze MS heeft nu weer lekker sport! Door middel van een tien stappen plan heeft zij voor zichzelf bepaald wat ze zoekt in een sport. Zo kwam ze uiteindelijk terecht bij Body Barre.

“Na mijn diagnose MS, die ik kreeg na een grote uitval, was ik al lang blij dat ik weer kon lopen en überhaupt kon bewegen. Ik herstelde, na een lang revalidatie traject, gelukkig weer grotendeels. Ik pakte de draad weer op, waar ik voor de uitval gebleven was. Zo ging ik na verloop van tijd weer naar de reguliere groepslessen zoals Zumba in de sportschool. 1 uur springen, dansen en swingen... Maar het ging niet meer, om met de grote groep mee te gaan. Sporten zou energie moeten opleveren, maar ik liep er fysiek en mentaal op leeg en zag er steeds meer tegenop om te gaan.”

Sportdip
“Ik besloot over te stappen naar een andere sportschool. Dezelfde soort lessen duurden daar slechts 45 min. Dat ging een tijd heel goed. Onder begeleiding van de fysio deed ik ook nog aan medische fitness. Toch hield ik die combinatie ook niet goed meer vol, mijn plafond was bereikt. Ik kwam in een sportdip terecht en bezocht vervolgens enkel de fysio nog. Voor mij lag daarbij de focus van de oefeningen vooral op hetgeen dat ik niet goed kon. En ook dat  koste uiteindelijk negatieve energie, vooral omdat ik geen resultaat zag van mijn inspanningen. Het werd veel te veel 'een moetje'.”

Maar wat dan wel?
“Sommige mensen met MS lopen de marathon nog, weer andere vinden de dagelijkse dingen doen al een hele sportieve uitdaging. Ik ging uiteindelijk ook weer sporten, maar dan wel onder mijn voorwaarden:”

1) Funfactor
Sporten mag ook leuk zijn. Iets waar ik met plezier heen ga. Jazeker, want dat hou ik het beste vol. En leuke dingen leveren ook energie op.

2) Zonder medisch kader
Prima, al die speciale oefengroepjes voor al die verschillende ziektebeelden. Maar mijn ervaring leert dat iedereen er toch anders mee omgaat en de klachten te uiteenlopend zijn. En het is ook gewoon lekker om een praatje over het weer te maken. Tussen patiënten gaat het vaak over hetgeen je gemeen hebt met elkaar en dat is in mijn geval MS. 

3)  In een kleine groep 
De tijd vliegt en het mag ook gezellig zijn om te sporten. In een kleine groep is er meer ruimte voor persoonlijke aandacht. Ik kan de intensiteit van het sporten in een kleine groep makkelijker aanpassen aan hoe ik me op dat moment voel.

4) Dichtbij huis
Reistijd kost onnodig energie, dus ik heb gezocht naar een sportplek dichtbij huis.

5) Sorry, maar niet tussen de bejaarden
Ook al sport ik niet op het niveau dat hoort bij mijn leeftijd, voel ik mij toch echt te jong om tussen de bejaarden te sporten. Ik probeerde zo een keer aqua aerobics uit, maar dat was eens maar nooit meer.

6) Niet te ingewikkeld
Het moet voor mij allemaal niet te ingewikkeld zijn. Mocht ik onverhoopt een lesje missen, dan is het handig als ik zo weer in kan stappen.

7) Early bird
Met of zonder MS, iedereen heeft een moment op de dag dat hij beter presteert. Ik kwam er achter dat sporten in de ochtend mij dubbel zoveel energie oplevert en ik een veel kortere hersteltijd nodig heb. Daarnaast kan ik ook fanatieker meedoen. Een win-win situatie.

8) Het nuttige met het aangename combineren
Dat sporten gezond is voor lichaam en geest hoef ik niet uit te leggen. Na verschillende sporten geprobeerd te hebben, stuitte ik uiteindelijk op Body Barre. In Nederland nog een vrij nieuwe vorm van sport, waar bij je aan een (ballet)barre oefeningen doet voor heel je lichaam, op muziek. Soms met behulp van bijvoorbeeld gewichtjes of elastieken, maar in de basis gaat het uit van je eigen lichaamskracht. Voor mij ideaal, omdat de barre mij enorm helpt met het houden van balans, zodat ik mij kan concentreren op mijn oefeningen. Door de barre heb ik letterlijk een extra houvast.

9) Integreer bewegen in je dagelijks leven
Los van de paar uurtjes sporten probeer ik ook zoveel mogelijk met mijn elektrische fiets naar buiten te gaan. Ook al zijn het vaak maar kleine stukjes ben ik toch in beweging en lekker buiten. Iedere vorm van activiteit is meegenomen.

10) Niet uitstellen, maar doen!
Iedereen heeft zo zijn eigen eisenpakketje. Kom je er niet aan uit dan is er altijd wel een buurtportcoach, fysio of er ergotherapeut die met je mee kan denken. Er zijn vast wel redenen te bedenken waarom je het niet probeert. Geef jezelf daarom een deadline, stel niet uit en probeer het op zijn minst een paar keer.

Waar wacht je nog op....?
"Met mijn eisenpakket kwam ik uiteindelijk terecht bij Lianne, eigenaresse van Pilates Studio Lianne. Vanaf dag 1 was daar die klik. Lianne is geduldig, maar niet flauw en past indien nodig ter plekke de oefeningen aan voor mij. Daarnaast hangt er een goede sfeer en is er veel variatie in de lessen. Voor mij was dit de juiste plek! Body Barre is voor mij een goede zet geweest en inmiddels bezoek ik de studio al een lange tijd trouw."

Benieuwd naar andere verhalen van bewegers? Lees de maandelijkse Verhalen in Beweging

Alle nieuwsberichten